Zmiany w prawie sprawiły, że mieszkańcy powiatu zgierskiego masowo ruszyli do Wydziału Geodezji. Wypisy, wyrysy, kopie map – to dziś jedne z najbardziej poszukiwanych dokumentów. Urzędnicy przyznają: ruch jest ogromny, ale rozwiązaniem ma być cyfryzacja i internetowy portal dla interesantów.
Lawina wniosków po zmianach w planach
Od momentu wprowadzenia nowych zasad związanych z planem ogólnym zagospodarowania, do geodezji trafia rekordowa liczba mieszkańców. Każdy chce jak najszybciej zdobyć warunki zabudowy czy dokumenty potrzebne przy inwestycjach.
– „Bardzo duża część mieszkańców powiatu przychodzi teraz do Wydziału Geodezji z chęcią pozyskania wypisu bądź wyrysu” – mówi Justyna Romanow-Przybylak, członek Zarządu Powiatu Zgierskiego.
Dokumenty nawet „od ręki”
Wielu petentów może liczyć na szybkie załatwienie spraw. Standardowe wypisy czy kopie map zasadniczych są wydawane już na miejscu. Ale to dopiero początek zmian.
– „Wydział Geodezyjny uruchamia portal internetowy, który będzie obsługiwał interesantów, projektantów, geodetów czy rzeczoznawców. Już częściowo można składać wnioski przez internet, nie fatygując się do urzędu” – podkreśla Romanow-Przybylak.
Blisko 3 miliony złotych na cyfryzację
Starostwo chwali się też dużym projektem modernizacji zasobów geodezyjnych. Powiat zgierski, jako jeden z kilkunastu w województwie łódzkim, pozyskał na ten cel 2,857 mln złotych.
– „Miasta Ozorkowa i Zgierza wymagają modernizacji, bo ewidencje budynków zakładano tu dopiero w latach 2005–2013, a granice działek są jeszcze z lat 80. i 90. Dlatego uczestniczymy w projekcie cyfryzacji, żeby te dane uaktualnić” – tłumaczy członek Zarządu Powiatu.
Co dalej?
Na aktualizację czekają jeszcze m.in. Aleksandrów, Parzęczew i Stryków. Samorząd zapewnia, że chce działać jak najszybciej, by mieszkańcy mogli korzystać z nowoczesnych usług geodezyjnych bez stania w kolejce.
👉 A co Wy na to? Czy cyfryzacja rzeczywiście skróci kolejki i ułatwi życie mieszkańcom powiatu zgierskiego?




